Ταινίες

Χιροσίμα Αγάπη μου

Σύνοψη

Μία ηθοποιός φτάνει στη Χιροσίμα για να πρωταγωνιστήσει σε μια ταινία με θέμα την ειρήνη. Εκεί, γνωρίζει έναν Ιάπωνα, με τον οποίο γίνονται εραστές. Το ζευγάρι σε μια σειρά συζητήσεων εξομολογείται ο ένας στον άλλον τις σκέψεις και τις επώδυνες αναμνήσεις. Εκείνος, μιλάει για τη ζωή του και επαναλαμβάνει «Δεν έχεις δει τίποτα από τη Χιροσίμα». Εκείνη αναφέρεται στα εφηβικά της χρόνια στη Νεβέρ, κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, για το πως ερωτεύτηκε έναν Γερμανό στρατιώτη αλλά και στην ταπείνωση που υπέστη κατά τη διάρκεια της απελευθέρωσης.

Η ταινία

Έχοντας χαρακτηριστεί ως ορόσημο του γαλλικού Νέου Κύματος, η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του Αλέν Ρενέ, Χιροσίμα Αγάπη μου, είναι μία από τις σημαντικότερες όλων των εποχών. Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από τη γνωριμία και τη σύντομη, αλλά γεμάτη πάθος, σχέση ενός Ιάπωνα αρχιτέκτονα και μίας Γαλλίδας ηθοποιού, με φόντο τη μεταπολεμική Χιροσίμα. Το υποψήφιο για Όσκαρ σενάριο της Μαργκερίτ Ντυράς - μια σειρά συζητήσεων ‘Εκείνου' και ‘Εκείνης' σχετικά με παλιές αγάπες και επώδυνες αναμνήσεις - και η, πρωτοποριακή για την εποχή της, σκηνοθεσία του Ρενέ με τις συνεχείς εναλλαγές παρόντος-παρελθόντος, συνθέτουν μια αριστουργηματική ταινία γύρω από την ιστορία και τη μνήμη, αλλά και την προσωπική και συλλογική οδύνη που προκαλεί ο πόλεμος.
Η ταινία Χιροσίμα, Αγάπη μου προέκυψε μετά από πρόταση που έγινε στον Ρενέ να κάνει ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με τη Χιροσίμα και την πυρηνική βόμβα, αντίστοιχο του Nuit et Brouillard, το οποίο είχε μόλις ολοκληρώσει (1955) για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και το Ολοκαύτωμα. Αν και διστακτικός στην αρχή, ο Ρενέ παρακολούθησε, στο πλαίσιο της έρευνάς του, διάφορα ντοκιμαντέρ που είχαν πραγματοποιηθεί μέχρι τότε για τη Χιροσίμα και κατέληξε ότι η μόνη πιθανή νέα προσέγγιση θα ήταν να εξερευνήσει τη καθολικότητα του θέματος. Για αυτό το εγχείρημα θα χρειαζόταν να κάνει γυρίσματα σε όλον τον κόσμο, μια προοπτική που οι συμπαραγωγοί του δεν θα μπορούσαν να σκεφτούν. Ωστόσο, μετά από αρκετούς μήνες προκύπτει η ιδέα το σχέδιο ντοκιμαντέρ για τις καταστροφές της Χιροσίμα να λάβει τη μορφή μιας ταινίας μυθοπλασίας μεγάλου μήκους.
Σύμφωνα με τη σεναριογράφο της ταινίας, Μαργκερίτ Ντυράς, ο Ρενέ προσέγγισε την ταινία σαν μυθιστοριογράφος: «Πριν το γύρισμα ήθελε να γνωρίζει τα πάντα, τόσο την ιστορία που θα έλεγε, όσο και εκείνη που δεν θα έλεγε, την ιστορία δηλαδή των χαρακτήρων. Τον ενδιέφερε να μάθει τα πάντα για αυτούς: τα χρόνια της νιότης τους, τις ζωές τους πριν και μέχρι ενός σημείου, το μέλλον τους μετά την ταινία. Έτσι έγραψα βιογραφίες για κάθε χαρακτήρα. Και από αυτές τις βιογραφίες, ο Ρενέ τους προσέγγισε με την κάμερα σαν να μετέφραζε σε εικόνες τη συνέχιση μιας ταινίας που υπήρχε ήδη σχετικά με τις προηγούμενες ζωές τους».


Διεθνής Τύπος:
• «Δεν υπάρχει πλέον αμφιβολία ότι ο κύριος Ρενέ έχει βρει την τέχνη του. Ως σκηνοθέτης που έθεσε στον εαυτό του ένα εξαιρετικά δύσκολο καθήκον, καταφέρνει να υποστηρίξει με επιδεξιότητα το θέμα του.» , A. H. Weiler, The New York Times (1960)
• «Μια ταινία που πρέπει να δουν όλοι όσοι αγαπάνε τον κινηματογράφο
«Ο Ρενέ που έκανε ταινίες μέχρι και τον θάνατό του φέτος, στα 91 του χρόνια, έχει αφήσει πίσω του εξαίσια ενθύμια του σκηνοθετικού του ταλέντου. Ωστόσο, το Χιροσίμα Αγάπη μου παραμένει το κορυφαίο του δημιούργημα, όχι μόνο επειδή απεικονίζει έναν εύθραυστο μεταπολεμικό κόσμο, αλλά και γιατί αναδεικνύει την πάντα παρούσα μάχη του πώς να συμφιλιώσει κανείς τη φυσική σύνδεση και τη φιλοσοφική κενότητα.», Robert Abele, Los Angeles Times

Screens



Διαδώστε την ταινία

Download Material

Αρχείο ZIP
2.78 MB